A most következő bejegyzés megtörtént a valóságban, anonim módon teszem közzé, okulásul…
Ügyfelünk autójáról ellopták a rendszámot. Annak rendje és módja szerint bejelentette a rendőrségen, majd a kapott papírokkal elballagott az okmányirodába, ahol megindult az eljárás és kapott szép új rendszámot. Mivel ez a dolog azért nem tartozik a hétköznapi ügyek közé (az ügyfél szempontjából…), ezért emberünk megkérdezte az illetékes ügyintézőt, hogy kell-e valamit még tennie?
– Nem, innen már mindent intézünk! – volt a válasz.
Persze, ahogy sejteni lehet nem így történt, a helyzet csak bonyolódott…
Eljött a Kötelező-váltás időszaka.
Ügyfelünknek találtunk kedvezőbb ajánlatot “B” (új) biztosítónál és megtörtént a szerződés felmondása “A” (régi) biztosítónál az előírások szerint.
Akkor érte ügyfelünket az első meglepetés, amikor “B” biztosító kiküldte a számlát amin az esedékes díj és a baleseti adó mellett szerepelt egy fedezetlenségi díjról szóló tétel is százezres nagyságrendben.
Ügyfelünk egy kicsit “anyázott”, hogy vajon a tisztelt biztosító miért nem tudja összehasonlítani a szerződéskötéskor egyébként bekért alvázszámot és motorszámot.
Néhány telefonálás után kiderítettük a következőt:
Amikor ellopták a régi rendszámot az okmányiroda (sajnos azt kell mondjam:) természetesen nem intézett el semmit, vagyis mivel az adatbázisok nem átjárhatók teljesen, a régi (A) biztosítónak fogalma sem volt a rendszámcseréről – mivel ügyfelünk nem jelentette be náluk a tényt, bízva az okmányirodai ügyintéző állításában (vö.: “Intézünk mindent!”)
Mivel a régi szerződés felmondása után az új (B) biztosító a rendszám alapján kérte le az előzményadatokat, természetesen nem találtak előzményt ehhez a rendszámhoz. Ezért úgy vették, mintha a tulajdon megszerzése óta nem lenne a gépjárművön biztosítás, automatikusan jött tehát a törvény megszabta százezres nagyságrendű fedezetlenségi díj.
Maradt tehát a következő bonyodalmas megoldás:
- Megkeresni a rendőrségi határozattal a régi biztosítót, ahol a törölt szerződésen elvégeztetni a változást.
- Kérni egy kézi igazolást a kárelőzményről
- A kézi igazolással elballagni az új biztosítóba, ahol kérni a helyes kárelőzményi adatok rögzítését.
Mindez idő és (tekintve a kieső jövedelmet) pénz kérdése.
Mi tehát a tanulság a történetből?
- A hivatalnok majdnem abba a kategóriába esik mint a politikus, akiről már többször leírtam ezen az oldalon: Akkor lehet hinni neki, ha ló legel a sírján!
Az okmányirodai ügyintéző a saját hivatali rendszere szerint helyesen mondta, hogy innen már mindent intéznek, de az ilyen ügyekben járatlan ügyfélnek kellett volna mondani: A változtatást jegyeztesse be a biztosítónál is! - Előfordulhat olyan eset is a biztosítók adatcseréjében, hogy valami miatt nem egyeznek az adatok. Ilyen apró és jellemző hiba, amikor valaki “háromnevű” (Gipsz Jakab János) és a régi biztosítónál így szerepel, de az új szerződését már “Gipsz Jakab”-ként kötötte. Ebben az esetben is hibát jelezhet a rendszer…
Érdemes tehát utána nézni, vagy nézetni az új biztosítónál, hogy minden rendben van-e. Ezt lehet saját hatáskörben is végezni (beáldozva időt és pénzt…), vagy megbízni valakit ezzel.